Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2013

Τάξη ΣΤ' : Οι δάσκαλοι του Γένους

"Καλύτερα αδελφέ μου, να έχεις ελληνικό σχολείο στην χώρα σου, παρά να έχεις βρύσες και ποτάμια, διότι οι βρύσες ποτίζουν το σώμα, τα δε σχολεία ποτίζουν την ψυχή. Και ωσάν μάθεις το παιδί σου γράμματα, τότε λέγεται άνθρωπος· το σχολείο ανοίγει τας Εκκλησίας, όλα τα παιδιά να μανθάνουν ολίγα έστω, αλλά γερά γράμματα, ποτισμένα με το πνεύμα της Χριστιανικής θρησκείας, που περικλείει μέσα της όλα τα αναγεννητικά στοιχεία".
Κοσμάς ο Αιτωλός

Τον  πρώτο καιρό της σκλαβιάς στους Τούρκους  το σκοτάδι της αμάθειας σκέπασε  τον ελληνισμό. Οι περισσότεροι λόγιοι του Βυζαντίου κατέφυγαν στη χριστιανική Δύση. Ο σκλαβωμένος λαός έμεινε χωρίς δασκάλους και σχολεία.

Στην  προσπάθεια να βγει το σκλαβωμένο Γένος (οι σκλαβωμένοι Έλληνες)  από την αμάθεια και τη δουλεία βοήθησαν πολύ οι Δάσκαλοι του Γένους.
Αυτοί ήταν μορφωμένοι άνθρωποι  που είχαν φλογερή αγάπη για την πατρίδα και κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας συνέβαλαν, με την προφορική διδασκαλία τους ή με τα κείμενα τους, στην καλλιέργεια της ελληνικής παιδείας.
Πολλοί από αυτούς ήταν κληρικοί.
 
Ευγένιος Βούλγαρης
 
Αυτοί δίδασκαν σε ναούς, σχολεία (σχολεία υπήρχαν μόνο στις πόλεις) και σε δημόσιους χώρους, προετοιμάζοντας πνευματικά και ιδεολογικά τη Μεγάλη Επανάσταση του 1821.
 
Ο θρύλος θέλει τα ελληνόπαιδα την εποχή της τουρκοκρατίας να πηγαίνουν κρυφά τη νύχτα σε σπηλιές και μοναστήρια για να μάθουν γράμματα. Πασίγνωστο είναι το παιδικό τραγούδι "Φεγγαράκι μου λαμπρό"..
                  Μουσείο κέρινων ομοιωμάτων Βρέλλη, Γιάννενα : Κρυφό Σχολειό
 
Με το έργο τους οι δάσκαλοι του γένους βοήθησαν στην ανάπτυξη του Φιλλεληνισμού στην Ευρώπη και στη διάδοση των φιλελύθερων ιδεών του Διαφωτισμού στην ελληνική χερσόνησο. Αυτές οι επαναστατικές, πρωτοποριακές ιδέες δημιούργησαν τον Νεοελλληνικό Διαφωτισμό (κλικ)
 
Μια απ' τις πιο σπουδαίες μορφές του Νεοελληνικού Διαφωτισμού είναι ο δάσκαλος του Γένους Κοσμάς ο Αιτωλός (κλικ)
Κοσμάς ο Αιτωλός
Ήταν λόγιος μοναχός του Αγίου Όρους, ιεροκήρυκας και μάρτυρας.

Το κήρυγμά του έβρισκε μεγάλη απήχηση στον υπόδουλο ελληνικό 

πληθυσμό της υπαίθρου, όπου περιόδευσε για να αναχαιτίσει 

 (σταματήσει) τους εξισλαμισμούς, ιδρύοντας σχολεία. 

Συνδύαζε το πνεύμα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και της παιδείας με τη θρησκευτική πίστη και την εθνική συνείδηση. 
 
Προέτρεπε στην ίδρυση σχολείων ως μέσο για τη διατήρηση της ελληνικότητας και της ορθόδοξης πίστης.
Η δράση του ενόχλησε Τούρκους, Ενετούς και Εβραίους και έτσι βρήκε μαρτυρικό θάνατο από τους Τούρκους στις 24 Αυγούστου 1779.
 
 
 

Τάξη ΣΤ' : Η θερμότητα μεταφέρεται με ρεύματα


Ενώ στα στερεά σώματα η μετάδοση θερμότητας γίνεται με αγωγή, στα υγρά και στα αέρια (τα ρευστά δηλαδή) η μεταφορά θερμότητας γίνεται με ρεύματα.


Πρόσεξε την παρακάτω εικόνα. Η μετάδοση θερμότητας από τη λυχνία στο σκεύος γίνεται με ρεύματα (αν υπήρχε εστία τότε θα μεταφέρονταν με αγωγή και στη συνέχεια με ρεύματα). Το νερό που βρίσκεται σε επαφή με το κάτω μέρος του σκεύους θερμαίνεται και κινείται ανοδικά(αυτό οφείλεται στο ότι η πυκνότητά του ελαττώνεται). Όπως ανεβαίνει μεταφέρει θερμότητα σε όλο το υγρό και καθώς ψύχεται (μεταφέροντας τη θερμότητα και αυξάνοντας την πυκνότητά του ) ακολουθεί καθοδική πορεία για να ξαναζεσταθεί και να επαναληφθεί η ίδια διαδικασία. Η κυκλική αυτή κίνηση του νερού που μεταφέρεται η θερμότητα παντού ονομάζεται μεταφορά με ρεύματα.

ΚΛΙΚ (Run Now)

 

 


 
 


Στη διάδοση θερμότητας με μεταφορά ρευμάτων βασίζεται η λειτουργία της κεντρικής θέρμανσης.

Επίσης με αυτόν τον τρόπο μπορούν και πετάνε τα αερόστατα.
 
  • Η διάδοση θερμότητας με μεταφορά παίζει σημαντικό ρόλο επίσης στη διαμόρφωση καιρικών καταστάσεων, ειδικά δε στους ωκεανούς αποτελεί έναν σημαντικό μηχανισμό διάδοσης θερμότητας σε γεωφυσική κλίμακα.
Συγκεκριμένα ο αέρας που κινείται από τη θάλασσα προς τη στεριά, λέγεται θαλάσσια αύρα και γίνεται γιατί κατά τη διάρκεια της ημέρας ο ήλιος ζεσταίνει πιο πολύ τη στεριά από ότι τη θάλασσα. Ο ζεστός αέρας ανεβαίνει προς τα πάνω και τη θέση του παίρνει ο κρύος αέρας που έρχεται από τη θάλασσα. Επειδή όμως το βράδυ συμβαίνει ακριβώς η αντίθετη κίνηση έχουμε την απόγεια αύρα.


Το πιο διάσημο θερμό ρεύμα στη θάλασσα είναι το ρεύμα του κόλπου του Μεξικού(Gulf Stream) , που μεταφέρει θερμές μάζες θαλάσσιου νερού από το Μεξικό στη Βόρεια Θάλασσα επηρεάζοντας το κλίμα των χωρών της Δυτικής Ευρώπης, αφού το κάνει πιο ήπιο.
 

 
Ψάξε και βρες ποιες συγκεκριμένα χώρες επηρεάζει.
 


 
 

Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2013

Τάξη ΣΤ' : Ζώνες βλάστησης

Οι περιοχές της γης δεν έχουν όλες την ίδια βλάστηση. Συναντάμε περιοχές με πλούσια  και άλλες με φτωχή βλάστηση. Η φυτική διάπλαση μιας περιοχής εξαρτάται από την κλιματική ζώνη στην οποία βρίσκεται.


κλικ στην εικόνα
  • Στην πολική ζώνη, συναντάμε τη φυτική διάπλαση της τούνδρας ( μόνο το καλοκαίρι - στη βόρεια πολική ζώνη ) που λόγω της χαμηλής θερμοκρασίας επικρατεί μόνο η ανθεκτική στο κρύο βλάστηση δηλαδή βρύα και λειχήνες.

Τα ζώα που μπορούν να ζήσουν σε αυτή τη βλάστηση είναι ο τάρανδος, ο λύκος, η πολική αλεπού και αρκούδα, ο λαγός κλπ.



  • Στην εύκρατη ζώνη και νότια της τούνδρας συναντάμε την τάιγκα, δηλαδή δάση από κωνοφόρα δέντρα(πεύκα, έλατα κ.ά.) Την τάιγκα τη συναντάμε σε περιοχές με μεγάλο υψόμετρο.

 
 
Μετά την τάιγκα κυριαρχούν τα φυλλοβόλα δάση και οι στέπες, δηλαδή λιβάδια με ξηρό κλίμα.

 
 


Στην εύκρατη ζώνη αναπτύσσεται και η μεσογειακή βλάστηση, που χαρακτηρίζεται από μεικτά δάση, θάμνους, ελιές κλπ.
Στη ζώνη αυτή συναντάμε κυρίως κατοικίδια και ζώα που ζουν ελεύθερα στη φύση.
 
  • Τέλος στην τροπική ζώνη, συναντάμε το τροπικό δάσος που είναι γνωστό και σαν ζούγκλα και χαρακτηρίζεται από ψηλή βλάστηση εξαιτίας των πολλών βροχών.
 
 

Επίσης αναπτύσσεται η σαβάνα σε ημιλιβαδικές εκτάσεις από φυλλοβόλα αγκαθωτά δέντρα με μικρά φύλλα, θάμνους και πόες.

Στη σαβάνα ζουν ελέφαντες, ζέβρες, τίγρεις, λιοντάρια γεράκια, γύπες κ. α. Στις ξηρές περιοχές αναπτύσσεται και εδώ, όπως και στην εύκρατη ζώνη, η φυτική διάπλαση της στέπας, ιδίως κατά την εποχή των βροχών.


Αυτή αποτελείται από μικρούς θάμνους και μικρά δέντρα και φιλοξενεί χορτοφάγα ζώα( άλογα, καμήλες κ. ά.), τρωκτικά, σαύρες και φίδια.
Κλικ : τα δάση του κόσμου(χάρτης)



Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2013

Τάξη ΣΤ' : Οι κλιματικές ζώνες της γης

Τι εννοούμε με τον όρο κλίμα (κλικ);
Με την έννοια κλίμα εννοούμε το σύνολο των μετεωρολογικών φαινομένων που λαμβάνουν χώρα σε μια συγκεκριμένη περιοχή για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και τα οποία συνήθως επαναλαμβάνονται κατά περιόδους.
 
Ο κλιματικός χάρτης της Ελλάδας
 
Οι διαφορές στο κλίμα στις διάφορες περιοχές της γης επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο  χτίζουν τα σπίτια τους οι κάτοικοι.
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΠΙΤΙΩΝ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΚΛΙΜΑ(eduportal.gr)(κλικ)
(για πλήρη οθόνη πάτα F11)

Και κάτι ακόμα...
Βιοκλιματικό σπίτι
Ο σχεδιασμός το σπιτιού του μέλλοντος βασίζεται στις ειδικές κλιματολογικές και περιβαλλοντικές συνθνθήκες κάθε περιοχής.
Το σπίτι του μέλλοντος έρχεται από το παρελθόν (κλικ)
(κλικ στην εικόνα)
(για να αρχίσει η προβολή της παρουσίασης πάτα F5)

 
Τι ονομάζουμε καιρό;
Καιρικές συνθήκες: Με τον όρο αυτόν εννοούμε τη θερμοκρασία που επικρατεί σε μια περιοχή και τα φυσικά φαινόμενα που δημιουργούνται στην ατμόσφαιρα(βροχή, χιόνι, υγρασία κλπ)

Καιρός: Εννοούμε τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν σε μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή για ένα μικρό χρονικό διάστημα.
Σε ένα δελτίο καιρού μπορούμε να διακρίνουμε την ελάχιστη και μέγιστη θερμοκρασία ενός τόπου σε βαθμούς Κελσίου, την υγρασία, τα μποφόρ και τη διεύθυνση του ανέμου και εικονίδια ήλιου για την ηλιοφάνεια, σύννεφων για τις παροδικές και μόνιμες νεφώσεις, κεραυνούς για καταιγίδες κλπ
 
Πρόγνωση καιρού κάνουν οι μετεωρολόγοι. Με διάφορους τρόπους(κατάλληλα όργανα, δορυφόρους, χάρτες κ.ά.)συγκεντρώνουν μετρήσεις για τις καιρικές συνθήκες και υπολογίζουν με μαθηματικό τρόπο τις μεταβολές του καιρού.
 
Κάνε κλικ στην εικόνα για να δεις την πρόγνωση του καιρού για τις επόμενες μέρες.
 
Ποιοι παράγοντες καθορίζουν το κλίμα;
 
Το κλίμα μιας περιοχής εξαρτάται από:
 
1. Το γεωγραφικό πλάτος.
 Το πώς πέφτουν οι ακτίνες του ήλιου πάνω στη γη (κλικ) εξαρτάται από το γεωγραφικό πλάτος.
Π.χ. στον Ισημερινό και τις περιοχές γύρω από αυτόν, που οι ακτίνες του ήλιου προσπίπτουν κάθετα, το κλίμα είναι πιο θερμό.

 

 
2. Την απόστασή της από τη θάλασσα
Όσο πιο κοντά στη θάλασσα είναι μια περιοχή, τόσο πιο ήπιο κλίμα έχει.
 
3. Το υψόμετρό της (ύψος ενός τόπου απ' την επιφάνεια της θάλασσας )
Όσο πιο ψηλά είναι ένας τόπος τόσο χαμηλότερη είναι η θερμοκρασία του π.χ ορεινές περιοχές
 
4. Τις ειδικές τοπικές συνθήκες
π.χ. Οι περιοχές του Ιονίου πελάγους έχουν πολλή υγρασία, άρα το κλίμα τους είναι υγρό και ζεστό κατά το καλοκαίρι.



Οι περιοχές του Αιγαίου πελάγους, όπου φυσούν τα μελτέμια, έχουν κλίμα δροσερότερο.



Αυτές οι δύο περιοχές της χώρας μας παρουσιάζουν διαφορετικές κλιματικές συνθήκες, επειδή η μία έχει πολλή υγρασία και η άλλη δυνατούς ανέμους.
 Ποιες είναι οι κλιματικές ζώνες της γης;
 
Η γη, ανάλογα με το κλίμα που επικρατεί στις διάφορες περιοχές της, χωρίζεται σε διαφορετικές κλιματικές ζώνες.
 

 1. Την τροπική ζώνη, που περιλαμβάνει τις περιοχές γύρω από τον Ισημερινό. Το κλίμα σε αυτές τις περιοχές είναι θερμό και υγρό, η θερμοκρασία είναι συνήθως πάνω από 20 βαθμούς Κελσίου και έχουμε δύο εποχές: μία περίοδο πολλών βροχών και μία περίοδο ξηρασίας. Η δε διάρκεια ημέρας και νύχτας είναι περίπου ίση.
 
2. Τις πολικές ζώνες, που περιλαμβάνουν τις περιοχές που βρίσκονται στους πόλους. Το κλίμα χαρακτηρίζεται από χαμηλές θερμοκρασίες σε όλη τη διάρκεια του έτους(-10 β. κατά μέσο όρο) και ελάχιστες βροχές. Το καλοκαίρι είναι σύντομο και ψυχρό και η μέρα διαρκεί 6 μήνες όσο και η νύχτα.
 
3. Τις εύκρατες ζώνες, που περιλαμβάνουν τις περιοχές που βρίσκονται ανάμεσα στον Ισημερινό και τους πόλους. Χαρακτηρίζονται από αυξομειώσεις της θερμοκρασίας ανάλογα με τις εποχές. Ο χειμώνας συνήθως είναι βαρύς και το καλοκαίρι θερμό. Η δε μέρα είναι μεγαλύτερη από τη νύχτα το καλοκαίρι και μικρότερη το χειμώνα.
 
 
Κάνε κλικ στην εικόνα για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τις κλιματικές ζώνες. (eduportal.gr)
  • Κάνε κλικ εδώ για να παίξεις με τις κλιματικές ζώνες (eduportal.gr).
  • Κάνε κλικ εδώ για να δεις τον Παγκόσμιο Πολυχάρτη.
  • Κάνε κλικ εδώ για να δεις τη θερμοκρασία κάθε τόπου για κάθε μήνα.
 
 
 


Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2013

Τάξη ΣΤ' : Γιάννης Ρίτσος - μελοποιημένα ποιήματα

 
Πολλά από τα ποιήματα του Ρίτσου έχουν μελοποιηθεί, αποτελώντας μερικά από τα ωραιότερα τραγούδια, χιλιοτραγουδισμένα από το λαό. Κάποια από αυτά είναι τα παρακάτω.
 

 
 
 
 
 

Τάξη ΣΤ' : Μαθαίνω τη γλώσα των αριθμών

Μαθαίνω τη γλώσσα των αριθμών
Πηγή : ΠΑΡΑ-ΜΟΡΦΩΣΗ



 

Τάξη ΣΤ' : Η θερμότητα μεταδίδεται με αγωγή

Όπως γνωρίζουμε  υπάρχει διαφορά στις έννοιες θερμότητα και θερμοκρασία.

Θερμότητα λέμε την ενέργεια μόνο όταν αυτή ρέει από ένα σώμα σε ένα άλλο λόγω της διαφορετικής θερμοκρασίας τους.

Η ροή της θερμότητας γίνεται με αγωγή, με ρεύματα και με ακτινοβολία.


Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2013

Τάξη ΣΤ' : 28 Οκτωβρίου - Κατοχή

 
 
 
 
 
 

Τάξη ΣΤ' : Η ατμόσφαιρα

Η δομή της βιόσφαιρας, ως γνωστό, αποτελείται από τη λιθόσφαιρα, την υδρόσφαιρα και την ατμόσφαιρα.

Ατμόσφαιρα καλείται το αεριώδες περίβλημα που περιβάλλει τη Γη, το οποίο συγκρατείται λόγω της βαρύτητάς της, και φθάνει σε ύψος περίπου 3.500 χλμ. Στην ατμόσφαιρα της Γης οφείλεται η ύπαρξη ζωής, εφόσον σε αυτήν οφείλονται η απορρόφηση μεγάλου τμήματος της υπεριώδους ακτινοβολίας και η μείωση της διαφοράς των ακραίων θερμοκρασιών που θα υπήρχαν μεταξύ ημέρας και νύχτας χωρίς αυτήν.

Η σύνθεσή της από την επιφάνεια της θάλασσας και μέχρι τα 50 χλμ ύψος, παραμένει περίπου αμετάβλητη. Αντίθετα η πυκνότητά της ατμόσφαιρας ελαττώνεται πολύ γρήγορα έτσι ώστε η αναπνοή στη κορυφή του Έβερεστ (8.850 μ.) να είναι πολύ δύσκολη μέχρι αδύνατη, αφού η πυκνότητά της εκεί, φθάνει μόλις τα 2/5 της πυκνότητας που παρατηρείται στην επιφάνεια της θάλασσας.


Ο ατμοσφαιρικός αέρας αποτελεί μείγμα πολλών αερίων, με το μεγαλύτερο ποσοστό σε όγκο να κατέχει το άζωτο (78%) και το οξυγόνο (21%). Εκτός αυτών υπάρχει το διοξείδιο του άνθρακος, ευγενή αέρια, ίχνη υδρογόνου, όζοντος κλπ. Στην ατμόσφαιρα επίσης αιωρούνται σχεδόν πάντοτε και μόρια κονιορτού, καπνού, άλατος (από τα σταγονίδια των κυμάτων) κλπ., καθώς και μεγάλη επίσης ποσότητα υδρατμών που προέρχεται από την εξάτμιση θαλασσών, λιμνών κλπ.


Η ατμόσφαιρα, είναι εκείνη, που συγκρατεί την Υπεριώδη Ακτινοβολία, είναι εκείνη που προκαλεί τους χρωματισμούς του ουρανού και των νεφών, ενώ συγχρόνως αποτελεί το μέσον στη διάδοση του ήχου, αλλά και στη διάχυση του φωτός. Χωρίς αυτή, ο Ουρανός θα ήταν σκοτεινός, ενώ στη σκιά θα επικρατούσε πλήρες σκοτάδι και οι αστέρες θα έλαμπαν με σταθερό φως νύκτα και μέρα. Επίσης η διάθλαση που συντελεί στο φαινόμενο τα ουράνια σώματα να φαίνονται υπερυψωμένα δεν θα υπήρχε αλλά και ούτε αντικατοπτρισμός θα δημιουργούνταν.


Η χημική σύνθεση της ατμόσφαιρας μέχρι του ύψους των 80-100 χλμ είναι αμετάβλητη. Ανάλογα όμως της μεταβολής της θερμοκρασίας διακρίνονται σ΄ αυτή τα ακόλουθα στρώματα.

Τροπόσφαιρα
 
Το πλησιέστερο στην επιφάνεια της Γης ατμοσφαιρικό στρώμα με πάχος από 7 μέχρι 18 χλμ., ανάλογα με την εποχή του έτους και το γεωγραφικό πλάτος. Έχει τη μεγαλύτερη πυκνότητα απ' όλα τα στρώματα και περιλαμβάνει περίπου το 80% των αερίων της ατμόσφαιρας και όλους τους υδρατμούς. Μέσα στην τροπόσφαιρα γεννιούνται οι βροχές, οι άνεμοι, οι ομίχλες. Η θερμοκρασία του αέρα πέφτει όσο ανεβαίνουμε ψηλότερα και φτάνει στους -80C στο άνω όριο της τροπόσφαιρας που ονομάζεται τροπόπαυση.
Στρατόσφαιρα
 

 
Εκτείνεται σε ύψος 50 περίπου χλμ. και περιέχει σχεδόν ολόκληρο τον υπολειπόμενο αέρα. Η θερμοκρασία κυμαίνεται από τους -80C μέχρι τους -3C στο ανώτερο όριό της που είναι η στρατόπαυση. Η αύξηση της θερμοκρασίας μέσα στη στρατόσφαιρα, οφείλεται στη θέρμανση του όζοντος (Ο3), από την απορρόφηση ενός μεγάλου τμήματος της υπεριώδους ακτινοβολίας του Ήλιου. Χωρίς αυτό το στρώμα του όζοντος η ζωή στη Γη θα ήταν αδύνατη. Τα τελευταία χρόνια το στρώμα όζοντος έχει μειωθεί σημαντικά λόγω της ρύπανσης της ατμόσφαιρας (τρύπα όζοντος).

 

Μεσόσφαιρα
Στο στρώμα αυτό, που έχει πάχος 30 περίπου χλμ., η θερμοκρασία είναι πολύ χαμηλή, γύρω στους -120 οC. Το τελευταίο μέρος της μεσόσφαιρας(80-90 χλμ) βρίσκεται η μεσόπαυση που είναι η πιο ψυχρή περιοχή της γήινης ατμόσφαιρας,επειδή δεν υπάρχει το όζον.
Θερμόσφαιρα
Φθάνει τα 500 χλμ. Το ανώτερο μέρος της λέγεται θερμόπαυση.

 

Εξώσφαιρα
Το τελευταίο στρώμα της ατμόσφαιρας, πάνω από το 500 χλμ. Τα μόρια των πολύ αραιών αερίων που το αποτελούν διαφεύγουν στο Διάστημα.
(πηγή : Εγκύκλιος παιδεία)
 

Κάνε κλικ στην εικόνα : Η ατμόσφαιρα της γης (eduportal.gr)
 
 
Κάνε κλικ στην εικόνα και θα παίξεις ένα παιχνίδι με τα στρώματα της ατμόσφαιρας. Είναι στα αγγλικά, αλλά μπορείς να το παίξεις. Πάτα  start και ξεκίνησε. Θα κάνεις κλικ στα αντικείμενα που είναι στην κάτω μπάρα και θα τα τοποθετείς στο στρώμα της ατμόσφαιρας που ανήκουν. Μετά θα πατάς το πράσινο βελάκι για να δεις αν τα τοποθέτησες σωστά.


ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ Ε' ΣΤ'  ΤΑΞΗΣ (πάτησε δεξιά τη Στ τάξη, μετά το σύνδεσμο για το διαστημόπλοιο "Γαλαξίας" και σύρε τα ονόματα στη σωστή θέση)
 
 
 

Η σημασία της ατμόσφαιρας είναι πολύ μεγάλη για τη διατήρηση της ζωής στη Γη γιατί :
α) απορροφά μέρος της θερμότητας του ήλιου , ώστε η θερμοκρασία του αέρα να είναι κατάλληλη για να ζήσουμε.
 
β) απορροφά μεγάλο μέρος από επικίνδυνες ηλιακές ακτινοβολίες, οι οποίες αν έφταναν στον πλανήτη μας θα κατέστρεφαν τη ζωή πάνω σε αυτόν.

γ)προστατεύει τον πλανήτη μας από τις επιθέσεις αστεροειδών και άλλων σωμάτων που 
κυκλοφορούν με ιλιγγιώδεις ταχύτητες στο διάστημα.

 δ) περιέχει το οξυγόνο, που είναι απαραίτητο για τη ζωή
 .
 

ΤΟ ΟΖΟΝ-ΤΡΥΠΑ ΟΖΟΝΤΟΣ

Το περίβλημα της ατμόσφαιρας ονομάζεται όζον. Το όζον λειτουργεί ως "γυαλί ηλίου" για τη γη μας, δηλαδή την προστατεύει από τις βλαβερές ακτινοβολίες του ήλιου.

 

Καταστρέφοντας το όζον επιτρέπουμε σε περισσότερες ακτινοβολίες να "εισβάλλουν" στον αέρα. Έτσι, οι θερμοκρασίες γίνονται υψηλότερες. και φτάνουμε στο φαινόμενο του "ζεστού χειμώνα".


Σε πολλά σπρέι (αποσμητικά, απορρυπαντικά κ.ά.) χρησιμοποιείται ένα προωθητικό αέριο που βοηθά το υγρό να βγει με τη μορφή που το βλέπουμε. Αυτό το αέριο απελευθερώνεται κατά τη χρήση του σπρέι και έτσι προκαλείται η καταστροφή του όζοντος.
 

Εδώ πρέπει να πούμε ότι σήμερα υπάρχουν σπρέι που δεν καταστρέφουν το όζον. Είναι τα σπρέι εκείνα που αναγράφουν στη συσκευασία τους: "ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ ΤΟ ΟΖΟΝ". Καλό θα είναι, εμείς οι καταναλωτές να προσέχουμε τα σπρέι που αγοράζουμε, ψάχνοντας για την παραπάνω επιγραφή.

 

Η τρύπα του όζοντος είναι το αποτέλεσμα της μόλυνσης του.

 

Τρύπα του όζοντος ονομάζεται το φαινόμενο σύμφωνα με το οποίο το στρώμα του όζοντος που βρίσκεται στα ανώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας της γης πάνω από την Ανταρκτική μειώνεται σε πάχος. Επειδή το λεπτότερο σημείο του είναι πάνω από το Βόρειο Πόλο, η μείωση του πάχους του στρώματος έχει σαν αποτέλεσμα την ονομαζόμενη "τρύπα" στο στρώμα του όζοντος. Λόγω του ότι το όζον προστατεύει από την ηλιακή ακτινοβολία, η δημιουργία της τρύπας του όζοντος έχει αρνητικά αποτελέσματα στην ανθρώπινη υγεία.


Η μόλυνση αυτή προκαλεί, όχι την καταστροφή, αλλά την ελαχιστοποίηση του όζοντος που, καθώς είναι ραγδαία, σύντομα θα προκαλέσει και την εξαφάνισή του.
Να ξέρεις ότι το όζον αναπαράγεται μόνο του, αλλά με αργότερους ρυθμούς απ' ότι το καταστρέφουμε.
Όπως λοιπόν καταλαβαίνεις αν η μόλυνση του όζοντος σταματήσει, τότε ΙΣΩΣ μετά από πολλά χρόνια ξαναποκτήσει την ποσότητα που είχε πρώτα. Όμως, από έρευνες επιστημόνων, το παραπάνω είναι πολύ
ΑΠΙΘΑΝΟ…
(πηγή : Εγκύκλιος Παιδεία)



 
 
 
                   
Κάνε κλικ στην εικόνα και θα μάθεις περισσότερα για το φαινόμενο του θερμοκηπίου.