Πέμπτη, 6 Μαρτίου 2014

6 Μαρτίου 2014: Ημέρα κατά της Σχολικής βίας και του εκφοβισμού

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού.
Πρόσφατα μάλιστα, ο υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, προεδρεύοντας στο Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες, εισηγήθηκε την υιοθέτηση του ψηφίσματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την θέσπιση της Ευρωπαϊκής Ημέρας κατά του εκφοβισμού και της βίας στα σχολεία, τονίζοντας την αναγκαιότητα  εντατικοποίησης των δράσεων και την μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης όσον αφορά στον εκφοβισμό και τη βία στα σχολεία. Το Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας των 28 Κρατών Μελών, έκανε δεκτή την πρόταση της Ελληνικής Προεδρίας, ενσωματώνοντάς την στο κείμενο των Συμπερασμάτων.

 «Σχολική βία» και «σχολικός εκφοβισμός» ή bullying όπως είναι γνωστό, είναι όροι που τα τελευταία χρόνια ηχούν όλο και περισσότερο στ’ αυτιά μας.Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, παρουσιάζει ακόμη μεγαλύτερη διάδοση, σχετιζόμενο άμεσα με την οικονομική κρίση που σπρώχνει στο περιθώριο της εκπαίδευσης και της σχολικής κοινότητας όλο και περισσότερα νέα παιδιά.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας, ένας στους τρείς μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει πέσει θύμα bullying.
Ένας στους δύο, έχει υπάρξει μάρτυρας σε ανάλογα περιστατικά.

Το Υπουργείο Παιδείας αναφέρει πως το 10% των μαθητών πέφτει θύμα επιθετικής παρενόχλησης από άλλα παιδιά, την ώρα που το 5% του μαθητικού πληθυσμού είναι θύτες, με τα αγόρια να είναι πιο επιθετικά, καθώς η εμπλοκή τους σε περιστατικά βίας είναι 3 προς 1 έναντι των κοριτσιών.

Η Ελλάδα βρίσκεται στην τέταρτη θέση στα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού με ποσοστό 31,98%, σύμφωνα με έρευνα του «Χαμόγελου του Παιδιού» σε έξι χώρες. Τα περιστατικά αναφέρονται σε λεκτική και σωματική βία, αλλά και επικοινωνία στο διαδίκτυο με απειλητικό και υβριστικό περιεχόμενο.

Πως ορίζεται όμως ο σχολικός εκφοβισμός;

Σχολικός εκφοβισμός δεν είναι μια διαμάχη, σύγκρουση μεταξύ δυο μαθητών ή μαθητριών, δεν είναι το πείραγμα, το αστείο προς κάποιον συμμαθητή που γίνονται σε συγκεκριμένο χρόνο, δεν έχουν συνέχεια και δεν επηρεάζουν την συναισθηματική κατάσταση των παιδιών.
Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα πιο σύνθετο φαινόμενο που αυτό που τον ξεχωρίζει από το πείραγμα και τον τσακωμό, είναι η ένταση του, η διάρκεια του, η ανισορροπία δύναμης μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών και η συναισθηματική επίδραση που έχει πάνω στα παιδιά.

Τα παιδιά που γίνονται θύματα σχολικού εκφοβισμού αρχικά νοιώθουν φόβο, απόγνωση και παρουσιάζουν τάσεις φυγής. Αισθάνονται ότι απειλούνται, τρομάζουν, αρνούνται να πάνε σχολείο και παρουσιάζουν συμπτώματα σχολικής φοβίας. Μπορεί επίσης να γίνουν επιθετικά και νευρικά, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου τα ίδια τα παιδιά-θύματα μπορούν να γίνουν θύτες σε άλλα παιδιά ή στα αδέρφια τους στο σπίτι. Από την άλλη μεριά οι γονείς συνήθως δεν αντιλαμβάνονται το πρόβλημα και δηλώνουν άγνοια.
Με λίγα λόγια ο σχολικός εκφοβισμός είναι μια κατάσταση επαναλαμβανόμενη, κατευθύνεται σε συγκεκριμένα παιδιά από παιδιά (πολλές φορές και ομάδα παιδιών) που υπερέχουν σωματικά και έχουν ως αποτέλεσμα το παιδί που εκφοβίζεται να νοιώθει απομονωμένο, να βιώνει άγχος και φόβο, να παρουσιάζει σχολική άρνηση και διάφορες συναισθηματικές δυσκολίες.

Το σχολείο μας, σε μια προσπάθεια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης όλων των μελών του απέναντι στο φαινόμενο της σχολικής βίας, χρησιμοποίησε αυτή τη μέρα σαν αφορμή για ένα μικρό αφιέρωμα, παρουσιάζοντας συνοπτικά τους  επιμέρους άξονες της θεματολογίας, με παράλληλη έκθεση εικαστικών στον προαύλιο χώρο, η οποία συμπεριελάμβανε αφίσες και φυλλάδια με μηνύματα και πληροφορίες κατά της βίας, χρησιμοποιώντας κολλάζ, ζωγραφική και άλλα εργαλεία των νέων τεχνολογιών.

Είχαν προηγηθεί συζητήσεις ανάμεσα στους μαθητές με θέμα «Πως εκδηλώνεται η βία ανάμεσα στα παιδιά, τι μπορεί να κάνει η τάξη μας / το σχολείο μας για να περιοριστούν και να αντιμετωπίζονται καλύτερα τα περιστατικά βίας;»  Η παράλληλη έρευνα στο διαδίκτυο με αναζήτηση πληροφοριών, προβολής  video και σχετικές δράσεις σχολείων, βοήθησε στην πληρέστερη κατανόηση του προβλήματος και των συνεπειών του.

Ο κύριος στόχος ήταν να ακουστεί η φωνή και  η γνώμη των μαθητών για τα αίτια και τους τρόπους εκδήλωσης της βίας έτσι ώστε να προκύψουν  ιδέες για τρόπους πρόληψης, αντιμετώπισης, ανάληψη ευθυνών και ρόλων, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες της σχολικής μας μονάδας.








Στους  συνδέσμους  που ακολουθούν, προβάλλεται σχετικό ενημερωτικό και εκπαιδευτικό υλικό, που μπορεί  να αξιοποιηθεί από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.

Όλοι μαζί μπορούμε να πούμε ΟΧΙ στη Βία και τον Σχολικό Εκφοβισμό!

http://www.epsype.gr/images/gia_goneis.pdf









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε να γράφετε με ελληνικούς χαρακτήρες και ορθογραφημένα!